27. 6. 2013.

Prustov test- ispisuje filozof Žižek









Slavoj Žižek, slovenski filozof, gostujući profesor na mnogim svetskim prestižnim univerzitetima i autor tridesetak knjiga, odgovara na klasičan Proustov upitnik - francuski pisac bio je jedan od prvih svetskih uglednika koji su na njega odgovorili krajem 19. veka, pa je po njemu i dobio ime.
Ta klasična leksikonska pitanja koja su se pojavljivala u spomenarima njegova doba, naročito onim engleskim, Proust je pronašao u spomenaru svoje prijateljice Antoinette, kćerke kasnijeg francuskog predsednika Felixa Faurea. Ovaj upitnik pojavljuje se u najrazličitijim varijacijama po mnogim svetskim časopisima i novinama, od Vanity Faira do naše Glorije, a Žižek je na njega odgovarao u Guardianu.

• Kad ste bili najsretniji?

Nekoliko puta u životu kad sam se veselio nekom predstojećem događaju ili kad sam ga se sećao - nikad u trenuku događanja.

• Čega se najviše bojite?

Da bih se mogao probuditi nakon smrti - zato želim da me iste sekunde spale.

• Kojoj se živoj osobi najviše divite i zašto?

Jean-Bertrandu Aristideu, dva puta smenjenom haićanskom predsedniku. On je model onoga što se za ljude može učiniti čak i u najtežim situacijama.

• Koju crtu svoje ličnosti najviše prezirete?

Indiferentnost prema tuđim mukama.

• Šta najviše prezirete kod drugih?

Njihovu ljigavu spremnost da mi ponude pomoć kad mi nije potrebna.

• Najneugodniji trenutak u životu?

Go ispred žene prije ljubavnog čina.

• Osim poseda, što je najskuplje što ste ikad kupili?

Novo nemačko izdanje sabranih Hegelovih dela.

• Šta vam je najvrednije od onoga što posedujete?

Pogledaj prethodni odgovor.

• Šta vas deprimira?

Kad su glupi ljudi sretni.

• Šta vam najviše smeta na vašem izgledu?

To što zbog njega izgledam kako izgledam.

• Šta je vaša najmanje privlačna navika?

Apsurdno preterani tikovi koje izvodim s rukama dok govorim.

• Šta biste odabrali za bal pod maskama?

Stavio bih si masku svoga lica tako da svi misle da to nisam ja nego neko tko se pravi da je ja.

• Šta je vaš najjači zabranjeni užitak?

Gledanje neugodno patetičnih filmova poput “Moje pesme, moji snovi”.

• Šta dugujete roditeljima?

Nadam se ništa. Nisam potrošio ni sekunde na žalost nakon njihove smrti.

• Kome biste se najviše želeli izvinuti i zašto?

Mojim sinovima jer nisam dovoljno dobar otac.

• Kako se osećamo kad smo zaljubljeni?

Kao za vreme goleme nesreće, napadnuti monstruoznim parazitom, u permanentnom stanju urgencije koja uništava sva mala zadovoljstva.

• Šta ili ko je najveća ljubav vašeg života?

Filozofija. Potajno mislim da stvarnost postoji samo zato da bismo je mogli analizirati.

• Vaš najdraži miris?

Priroda u odumiranju, poput drveta koje trune.

• Jeste li ikad rekli ‘Volim te’, a niste to mislili?

Čitavo vreme. Kad nekoga doista volim, to mogu pokazati samo agresivnim i neukusnim primedbama.

• Koga najviše prezirete i zašto?

Lekare koji asistiraju mučiteljima.

• Najgori posao koji ste ikad imali?

Predavanje. Mrzim studente, oni su (poput ostalih ljudi) uglavnom glupi i dosadni.

• Šta je vaše najveće razočaranje?

Ono što Alain Badiou zove “opskurnom katastrofom” dvadesetog veka: katastrofalna propast komunizma.

• Da možete izmeniti svoju prošlost, šta biste promenili?

Svoje rođenje. Slažem se sa Sofoklom: najveća je sreća ne roditi se. No, ta šala ima nastavak, jako malom broju ljudi to je i uspelo.

• Da se kao u vremeplovu može putovati unatrag, gde biste krenuli?

U Nemačku početkom 19. veka,  na Hegelova predavanja na fakultetu.

• Kako se opuštate?

Uvek i iznova slušajući Wagnera.

• Koliko često vodite ljubav?

To ovisi o tome što je za vas seks. Ako se to odnosi na uobičajeno masturbiranje sa živim partnerom, to nastojim izbeći po svaku cenu.

• Kad ste bili najbiliži smrti?

Kad sam imao blagi infarkt. Počeo sam mrziti svoje telo: odbijalo je izvršavati svoju dužnost i slepo me slušati.

• Koja bi jednostavna stvar mogla poboljštati kvalitetu vašeg života?

Da izbegnem senilnost.

• Što smatrate svojim najvećim postignućem?

Poglavlja u kojima razvijam, po mom mišljenju, dobru interpretaciju Hegela.

• Koja je najvažnija lekcija koju vas je život naučio?

Da je život glupa, besmislena stvar koja te ništa ne može naučiti.

• Odajte nam tajnu.

Komunizam će pobediti.

Нема коментара:

Постави коментар